Stap 7: Rijden met de paardentrailer
Heb je wel eens zelf in een rijdende trailer gestaan? (Overigens schijnt dit wettelijk niet toegestaan te zijn, op straffe van een boete tussen de € 70 en € 130!) Maar het is wel goed om eens te ervaren wat een paard eigenlijk moet doorstaan als hij in een trailer vervoerd wordt. Behalve de herrie van de wielen op het asfalt, de fluitende wind, het gerammel van de trailer zelf en het verkeer buiten, is het zeer oncomfortabel dat je niet kunt anticiperen. Je ziet niets aankomen. Plotseling wordt er geremd en je verliest je balans naar voren. In bochten – die je volkomen verrassen – word je tegen de zijkant gedrukt. Rotondes zijn vreselijk: eerst word je naar links gegooid, dan weer naar rechts en even later weer naar links. Drempels komen even onverwacht. Een slecht wegdek geeft een oorverdovend lawaai. Kortom, wat doen we onze paarden aan?
We trainen ons paard om braaf op de trailer te gaan maar denken we er ook aan hoe het onderweg is voor hem? Wat dacht je van die vrachtwagenchauffeur achter je, die met zijn verstralers op de cabine laat weten dat je wat hem betreft wel wat harder mag rijden? Je kunt niet alle situaties letterlijk oefenen maar je kunt wel veel voorbereiden. Een goede oefening is bijvoorbeeld iemand op 25 meter achter de trailer met een stick met een plastic zakje eraan te laten wapperen terwijl jij je paard laadt en op de trailer houdt. Lukt het hem te ontspannen? (Uiteraard laat je je helper op dat moment stoppen met het gezwaai.) Zo kun je de onrust om hem heen steeds wat verder opbouwen terwijl je paard leert zich in die moeilijke omstandigheden toch te ontspannen.
Om het gewiebel van de trailer enigszins te simuleren kun je je paard vragen op een (daarvoor geschikte!) wip te gaan staan. Je kunt hem zelfs leren zijn gewicht naar voren en achteren te brengen waardoor de wip echt beweegt. Je kunt hem vragen de wip in evenwicht te houden terwijl hij erop staat. Dit komt aardig overeen met de wiebeligheid van een trailer.
Eén- of tweepaardstrailer?
Er zijn nog wel meer simulaties te bedenken maar wij kunnen zelf ook veel doen om het een paard onderweg comfortabeler te maken. Een anderhalfpaards trailer lijkt lekker ruim maar dit is nu juist het probleem. Je paard heeft maar aan één kant steun, tenzij hij zich verplaatst naar de andere kant. Tijdens een rotonde is dat natuurlijk erg onhandig. Bij een tweepaardstrailer staat een paard veel dichter tussen de wand en het middenschot en kan hij makkelijker leunen. Eventueel zou je in een anderhalfpaardstrailer een schot kunnen plaatsen met de juiste tussenruimte. Zorg overigens bij een tweepaardstrailer met maar één paard dat hij aan de bestuurderskant staat. Staat hij aan de rechterkant dan bestaat de kans dat de trailer omkiept wanneer onverhoopt de rechterwielen naast de weg terecht komen…
Het belangrijkste: RIJ RUSTIG! Dat wil zeggen overdreven rustig. Vertrek RUIM op tijd zodat je alles op je gemak kan doen. Dit is fijn bij het laden (jouw stress slaat over op je paard) maar ook tijdens het rijden. Sommige auto’s zijn zo goed dat je de trailer nauwelijks voelt maar je paard voelt jouw rijstijl wel! Stel je voor dat je in een antieke auto rijdt. Rij alsof je valium hebt geslikt! Wees geheel Zen als je in je spiegel een hele colonne auto’s achter je ziet. Laat je niet intimideren door bumperklevers of woedende inhalers. Kortom, doe een beroep op je emotionele fitness! Bedenk wat het effect is van een maneuvre op je paard: als je optrekt gaat hij met zijn achterhand tegen de bilstang, als je remt komt zijn borst tegen de voorstang. Etc.
Vertrouwde stal
Nog een laatste tip. Gebruik elke rit om je paard nog verder te trainen. Laat hem bijvoorbeeld nog even op de trailer staan als op je bestemming bent. Daarmee went hij eraan dat stoppen niet betekent dat hij meteen de trailer af mag. (Handig als je in een file terechtkomt!) Negeer zijn eventuele geschraap en laat hem er pas uit als hij rustig is. Eigenlijk moet je paard de trailer gaan beschouwen als zijn eigen vertrouwde stal die soms wat beweegt. Nikt meer, niks minder.
Dit artikel is deel van een serie over trailerladen.